Wat is het PSO-keurmerk?
De Prestatieladder Socialer Ondernemen (PSO) is een wetenschappelijk onderbouwd kwaliteitskeurmerk van TNO. Het is een instrument dat inzicht geeft in de mate waarin organisaties meer dan gemiddeld sociaal ondernemen, gericht op de arbeidsparticipatie van kwetsbare groepen op de arbeidsmarkt.
De vijf prestatieniveaus van het PSO-keurmerk
De Prestatieladder Socialer Ondernemen bestaat uit vijf prestatieniveaus waarvoor u een PSO-keurmerk kunt aanvragen – van Aspirant-status tot en met trede 3.
Wat is Social return (on Investment) of SROI?
Social Return on investment (SROI) is zorgen voor werk en ontwikkelmogelijkheden voor personen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Dus niet alleen zorgen voor financieel, maar ook voor maatschappelijk rendement.
Social Return als voorwaarde in overeenkomsten
(Semi)publieke opdrachtgevers bepalen zelf hun Social Return-beleid. Social Return wordt meestal opgenomen als contracteis en is daarmee niet vrijblijvend. U kunt dus worden verplicht om een bepaald deel van de aanneemsom of opdrachtsom (bijvoorbeeld 5 procent) of van het subsidiebedrag te besteden aan de inzet van personen met een afstand tot de arbeidsmarkt voor de duur van de opdracht. U kunt de PSO gebruiken als bewijsmiddel dat u heeft voldaan aan de Social Return-eis of een deel daarvan, want steeds meer gemeenten accepteren of waarderen de PSO daarvoor. Met andere woorden: opdrachtnemers die structureel werk maken van Social Return en dit kunnen aantonen met een PSO-certificaat, hebben een streepje voor of zijn zelfs de enige organisaties die in aanmerking komen.
Met onderstaande link kom je op de site waar alle PSO gekeurmerkte ondernemingen vermeld staan. Dat is handig als je iets zoekt voor in jouw eigen regio, zoals bijvoorbeeld cliëntenvervoer of een schoonmaakdienst.