In gesprek met Tessa
“Iedereen verdient een tweede kans”
Bij Plushome gaan we graag in gesprek met onze teamleden over de ervaringen die ze hebben in hun werk en met de mensen die ze begeleiden. Deze verhalen delen we natuurlijk ook graag met jullie! Dit keer gingen we in gesprek met Tessa, teamlid bij Plushome. Zij vertelt jullie over haar werk, haar ervaringen en de meerwaarde die de begeleiding van Plushome volgens haar heeft.
Wie ben je en hoe ben je bij Plushome terecht gekomen?
Ik ben Tessa, 26 jaar oud en momenteel 8 maanden werkzaam voor Plushome. Doordat de
vorige organisatie waar ik werkte minder goed bij mij aansloot ben ik op dat moment verder rond gaan kijken. Vervolgens kwam ik bij Plushome terecht en sprak de website mij direct aan. Ook kwam de organisatie als eerlijk en betrouwbaar over: iets waar ik naar op zoek was.
Hoe ziet een werkdag bij Plushome er voor je uit?
‘S ochtends lees ik rapportages door en pleeg ik wat telefoontjes. Vervolgens bezoek ik gemiddeld 3 cliënten per dag. In totaal begeleid ik 8 cliënten. Daarnaast doe ik nog wat extra taken op kantoor. Ik vind het werk erg relaxt en fijn. Ook krijg je als teamlid veel vrijheid.
Welke meerwaarde heb jij voor jouw cliënten?
Ik benader mijn cliënten met humor en probeer daarmee bij ze aan te sluiten. Humor past natuurlijk in sommige situaties beter dan in andere. Dit weet ik goed aan te voelen vanuit mijn intuïtie.
Ook ben ik wat anders dan anderen. Ik ben wat introvert waardoor ik misschien andere dingen signaleer dan mijn collega’s. Daarnaast vind ik het belangrijk om niet te veel te moederen over mijn cliënten en ben ik vooral direct in mijn aanpak. Door direct te zijn komen mijn cliënten meer vooruit. Ik wil ze ook vooral leren dat ze veel dingen ook zelf kunnen. Daar waar ze zich daar misschien niet bewust van zijn. Tot slot vind ik het belangrijk om in contact met anderen onbevangen en onbevooroordeeld te zijn.
Heb je een mooie ervaring die je wil delen?
Een cliënt van mij werd opgenomen vanwege een drugsverslaving. Toen ik hem bezocht in de kliniek ging het steeds beter. Steeds had hij meer goede momenten en zag hij de mooie dingen in het leven weer. In de buurt van de kliniek was een restaurantje waar we tijdens een van onze afspraken eens iets gingen drinken. Tijdens het gesprek haalde hij op een gegeven moment een gedichtje tevoorschijn waarin hij me bedankte voor de begeleiding. Zo bedankte hij me voor de aandacht en de tijd die ik voor hem had en waar hij veel waardering voor voelde. Als begeleider voelde ik hierdoor veel verbondenheid met hem en voelde ik me gewaardeerd in mijn werk. Hier doe je het, na mijn mening, voor als hulpverlener. Ook het besef dat er een mooie stap is gezet met je cliënt is erg mooi.
Wat vind je belangrijk dat anderen over Plushome weten?
Dat de bedrijfscultuur heel erg fijn is. Je voelt je er thuis en er zijn veel ontwikkelingsmogelijkheden. Voor mij voelt het als een kleine familie. Onze bijeenkomsten en fijne contactmomenten dragen hieraan bij. Ook word je, ondanks dat je anders bent, geaccepteerd voor wie je bent. Voor iedereen is een plekje binnen de organisatie. Iedereen is erg transparant.
Waarom is het zo belangrijk dat organisaties als Plushome bestaan?
Plushome zorgt ervoor dat mensen die er minder goed voor staan weer een kans krijgen op een plek in de maatschappij. Als deze mensen geen hulp krijgen zouden mensen die het minder breed hebben minder kansen krijgen in het leven.
Iedereen verdient een tweede kans en iedereen verdient het om hulp te krijgen bij het zoeken naar hun eigen pad. Dit zodat ieder mens uiteindelijk zijn eigen pad kan bewandelen en een vervuld leven kan leiden.
11 november 2019