Arnhem & Nijmegen T. +31 (0)26 76 76 292 E. info@plushome.nl Rietgrachtstraat 121 6828 KC Arnhem
Utrecht T. +31 (0)30 72 10 872 E. info@utrecht.plushome.nl Europalaan 2 3526 KS Utrecht

In gesprek met Nadine

“Ik ben geen vroege vogel.”

 

Bij Plushome gaan we graag in gesprek met onze teamleden over de ervaringen die ze hebben in hun werk en met de mensen die ze begeleiden. Deze verhalen delen we natuurlijk ook graag met jullie! Dit keer gingen we in gesprek met Nadine, teamlid bij Plushome. Zij vertelt jullie over haar werk, haar ervaringen en de meerwaarde die de begeleiding van Plushome volgens haar heeft.

 

Wie ben je en hoe ben je bij Plushome terecht gekomen?

Ik ben Nadine, 28 jaar oud en ben nu iets langer dan 1 jaar werkzaam voor Plushome. Tijdens een eerste date werd mij verteld over Plushome. Daar raakte ik wel enthousiast over waarna ik gesolliciteerd heb. Nu zijn we zowel collega’s als partners.

Hoe ziet een werkdag bij Plushome er voor je uit?

Ik ben geen vroege vogel dus meestal plan ik mijn afspraken net wat later dan 9:00 uur als het werk het toelaat. Elke dag is weer anders; van oude meubels naar de stort brengen, tot rechtszaken, tot aan de kantoorhond aaien onder genot van een kopje koffie.

 

Welke meerwaarde heb jij voor jouw cliënten?

Eerlijkheid en gelijkheid zijn voor mij belangrijke kernwaarden. Ik vind het belangrijk om elkaar als gelijken aan te spreken. Daarnaast ben ik resultaatgericht en stop ik niet snel voordat ik mijn doelen bereikt heb. Ik ben geen opgever en die eigenschap komt veel naar voren in mijn werk.

 

Heb je een mooie ervaring die je wil delen?

De samenwerking met ouders van cliënten is niet altijd gemakkelijk. Een cliënt van mij, een veertiger, staat veel in contact met zijn moeder. Zijn moeder was allereerst wat sceptisch over mijn aanwezigheid als begeleider. Er deed zich een situatie voor waarbij ik met moeder en zoon in de woonkamer van moeder zat. Mijn cliënt probeerde zijn moeder duidelijk te maken dat zij niet langer bepaalde taken voor hem hoefde te doen zoals de administratie omdat hij dat aan mij als zijn begeleider toevertrouwde.
Op een gegeven moment in de discussie zei mijn cliënt tegen zijn moeder: “Maar u bent zo ouderwets”. Waarop moeder verontwaardigd uitriep: “Ouderwets? Ouderwets? Ik ben helemaal niet ouderwets”. Precies op dat moment gingen er gelijktijdig drie koekoeksklokken af.

Doordat mijn cliënt zo duidelijk liet merken dat hij mij vertrouwde met deze taken die eerst zijn moeder verrichte, begon zijn moeder ook wat soepeler te worden in de samenwerking. Sindsdien loopt het contact erg goed en kan ik ondertussen ook goed met moeder overweg.

 

Wat vind je belangrijk dat anderen over Plushome weten?

Bij Plushome wordt er als begeleider niet van je verwacht dat je een bepaalde begeleidingsstijl moet hanteren of een bepaalde methode moet gebruiken. Je wordt vrij gelaten om te ontdekken wat bij je past. Zeker voor je ontwikkeling als begeleider is dat heel erg goed. Ook hebben we hierdoor een breed scala aan begeleiders met ieder weer een andere werkwijze en kwaliteiten.

 

Waarom is het zo belangrijk dat organisaties als Plushome bestaan?

Plushome heeft een hele menselijke kijk en er wordt heel goed gekeken naar wat een cliënt nodig heeft. Op die manier kunnen we maatwerk leveren. ‘Welke begeleider past bij welke cliënt?’. Op maatschappelijk vlak zorgt Plushome ook voor verbinding in de wijk en tussen andere bestaande initiatieven. Die verbinding hebben we in deze tijd steeds meer nodig omdat er veel individualisme heerst.

 

 

4 oktober 2019