Hoe ziet een werkdag als muziektherapeut eruit?
Als ik ‘s ochtends begin bereid ik mijn sessies voor en zet ik de muziekinstrumenten klaar. Verder print ik vaak wat opdrachtjes, bladmuziek of liedjes uit. Daarna ben ik klaar om de kinderen/ jongeren te ontvangen.
In de middag heb ik mijn afspraken. Ik geef zowel 1 op 1 muziektherapie als in een groep.
Tijdens de individuele muziektherapie pas ik van alles toe om een kind te helpen: we schrijven bijvoorbeeld samen liedjes over een gebeurtenis of kwaliteiten van het kind. Doel is dat het zelfbeeld van het kind versterkt wordt.
Ik zet ook vaak een aantal muziekinstrumenten op een rij en dan bespelen we 1 voor 1 de verschillende instrumenten. Het kind of ik neemt dan het initiatief en de ander volgt, daarna wisselen we van rol. Ik let dan op het volgende, kan een kind: keuzes maken, loskomen, initiatief tonen, daagt het uit en geeft het zijn grenzen aan?
Tijdens een groepssessie is de groepsdynamiek heel waardevol, als kind leer je bijvoorbeeld: wie je bent, wat je wel/niet fijn vindt, welke rol je inneemt/in wil nemen in de groep en hoe je dit kan toepassen in het dagelijks leven.
Verder houd ik mij ook bezig met het schrijven van behandelplannen zodat ik goed kan aansluiten op wat een kind nodig heeft. Ook onderhoud ik contact met de ouders van de kinderen/jongeren over de voortgang van de muziektherapie.
Welke meerwaarde heb jij als muziektherapeut voor jouw cliënten?
Uit eigen ervaring weet ik hoe muziek kan helpen/ bijdragen om je verder te ontwikkelen en het is voor mij ook altijd een uitlaatklep geweest.
Ik vind muziektherapie zo waardevol omdat veel van onze problemen en gedrag in ons onderbewuste gebeurd. Daardoor is het moeilijk om erover te praten voor veel mensen.
Muziek spreekt velen aan, wanneer je je slecht of juist vrolijk voelt, zet je vaak muziek op. Muziek heeft invloed op verschillende hersendelen, het zelfde deel als waar je emoties, plannen , ordenen ed. zitten.
Dit maakt dat je hier via muziektherapie invloed op kunt hebben.
Door muzikale opdrachten uit te voeren gaat het kind/jongere ervaren hoe het reageert op eigen handelen en emoties. Op deze manier kan het kind/jongere eigen gedrag en reactie op een spelende wijze en ontdekkend gaan aanpassen.
Tijdens deze muzikale opdrachten ben je bezig om succeservaringen op te doen waardoor kinderen weer in hun kracht staan en (weer) in eigen kwaliteiten gaan geloven.
Heb je een mooie ervaring die je wil delen?
Ik had een heel onzekere jongen bij mij in therapie. Hij praatte heel zachtjes en durfde geen vragen te stellen. Het bleek een jongen die zich erg veel zorgen maakte om de mensen om hem heen. Hij was erg zorgzaam, een mooie eigenschap. Maar als er iets gebeurde dan betrok hij dit op zichzelf en sloeg dan dicht. Door deze jongen gaandeweg steeds meer de leiding te laten pakken, stemoefeningen te doen en zijn kwaliteiten te benadrukken, heeft hij veel meer zelfvertrouwen gekregen.
Hij is veranderd van een stille, naar een vrolijke jongen. Ook blijkt hij heel creatief te zijn en durft zichzelf nu te laten zien en horen.
Ik heb ook nog een sessie met deze jongen en zijn ouders gedaan, hij kon toen zelf aangeven hoe ouders hem konden helpen.
Na een halfjaar wekelijkse therapie, is hij enorm gegroeid en hebben we de therapie af kunnen sluiten.
Wat vind je belangrijk dat anderen over muziektherapie weten?
Dat mensen van het bestaan van muziektherapie afweten, dat we geen wachtlijst hebben en dat we naar een zo persoonlijk mogelijk aanbod kijken.
Ook belangrijk om te weten is dat je geen muzikale kennis of talent hoeft te hebben om deze therapie te volgen.
Wil jij ook hulp bij depressie? Neem dan contact met ons op.
31 oktober 2021