Arnhem & Nijmegen T. +31 (0)26 76 76 292 E. info@plushome.nl Rietgrachtstraat 121 6828 KC Arnhem
Utrecht T. +31 (0)30 72 10 872 E. info@utrecht.plushome.nl Europalaan 2 3526 KS Utrecht

In gesprek met Eefke

“Alles is mogelijk bij Plushome”

 

Bij Plushome gaan we graag in gesprek met onze teamleden over de ervaringen die ze hebben in hun werk en met de mensen die ze begeleiden. Deze verhalen delen we natuurlijk ook graag met jullie! Dit keer gingen we in gesprek met Eefke, teamlid bij Plushome. Zij vertelt jullie over haar werk, haar ervaringen en de meerwaarde die de begeleiding van Plushome volgens haar heeft.

 

Wie ben je en hoe ben je bij Plushome terecht gekomen?

Ik ben Eefke, 26 jaar oud en werk momenteel 2,5 jaar voor Plushome. Via een collega van mijn oude werk ben ik bij Plushome terecht gekomen. 

 

Hoe ziet een werkdag bij Plushome er voor je uit?

Altijd anders dan hoe je het plant. Er zijn altijd situaties waar je op in moet springen, zoals bijvoorbeeld een cliënt die dringend hulp nodig heeft. Daarnaast zit ik nog in het woningteam en kunnen cliënten vanuit hun woning vragen hebben. Deze situaties kun je nooit helemaal plannen en maken mijn werk divers en uitdagend. Ook ben ik dagelijks te vinden op kantoor. Hier is veel gezelligheid en staan collega’s voor je klaar en denken met je mee. Op die manier kun je altijd je verhaal kwijt. Daarnaast hebben we erg lekkere koffie op het werk, zeker ook een reden om dagelijks even langs kantoor te gaan.

Welke meerwaarde heb jij voor jouw cliënten?

Ik vind humor heel erg belangrijk in de begeleiding om situaties te kunnen relativeren. Ook probeer ik vaak leuke dingen te doen zoals het bos in te gaan, naar het water te gaan en te wandelen. Buiten zijn maakt dat je lekker in beweging bent en niet zoals in een standaard hulpverleningsgesprek tegenover elkaar zit. Buiten zijn en bezig zijn geeft ruimte voor een ander soort gesprekken, vanuit daar probeer ik mijn cliënten te ondersteunen zodat ze zelf verder kunnen. Een andere omgeving doet de mens altijd goed, vooral als ze zelf moeilijk naar een bos kunnen, niet veel buiten zijn of de financiële middelen niet hebben.
Een andere meerwaarde die ik denk te hebben is dat ik graag precies werk en alles op orde wil hebben voor de mensen die ik begeleid. Ook heb ik een praktische aanpak: van samen schoonmaken tot het oppakken van administratieve taken. Een opgeruimd huis is een opgeruimd hoofd.

 

Heb je een mooie ervaring die je wil delen?

Ik begeleidde een cliënt waarbij uit zijn evaluatie naar voren kwam dat hij de wens had om meer zelfzorg te hebben. Hij wist alleen niet goed hoe hij dit moest aanpakken. Op dat moment heeft de coördinator een voorstel gedaan om een metamorfose te doen. Hier stond hij wel voor open.
Vervolgens heeft een van onze stagiaires, een kapper en mooie kleren geregeld en heeft hem op de dag van de metamorfose opgehaald. Die dag heeft hij zijn lange groene haren kort geknipt.  

Wat ik zo mooi vond aan dit hele proces is dat je wekenlang met elkaar over de metamorfose praat en hier samen naartoe leeft. Hierdoor ging het minder over negatieve dingen en zorgde het voor veel positiviteit in de begeleiding. Mijn cliënt was heel erg blij met de metamorfose. Ook blijft het een mooie succeservaring om op terug te kijken en af en toe halen we dit moment nog eens terug in de begeleiding.
Ik denk dat er weinig organisaties zijn die dit bedenken en er de tijd voor nemen om het daadwerkelijk uit te voeren. Je ziet als hulpverlener echt iemand in zijn kracht staan en dat is toch waar je het voor doet. Heel mooi om deel van uit te maken. Ook was het een hele gezellige dag.

 

Wat vind je belangrijk dat anderen over Plushome weten?

Alles is mogelijk bij Plushome. Van een kerstshow bezoeken tot een metamorfose maar ook alle dagelijkse hulpverleningsdingen. Plushome is heel erg oprecht en doet wat goed is voor de cliënt en niet alleen wat goed is voor de organisatie. Ook heeft Plushome een heel breed aanbod. Alles kan en is bespreekbaar. Daarnaast is openheid heel kenmerkend en word je gewaardeerd voor wat je doet. Je mag zijn wie je bent en dit stralen we ook uit naar cliënten omdat zij ook mogen zijn wie ze willen zijn. Er is ook geen stempel binnen Plushome tussen wie cliënt of begeleider is. Alles wordt vanuit gelijkwaardigheid gedaan. Ik zou het omschrijven als: het echte Plushome-gevoel. 

 

Waarom is het zo belangrijk dat organisaties als Plushome bestaan?

Wij doen goed en mooi werk. Uiteindelijk wil iedereen een zelfstandig en vervuld leven leiden en het is mooi dat Plushome hier aan bijdraagt. Iedereen heeft iemand nodig.
Wij zijn geen super grote organisatie. Wij hebben daarom korte lijnen met de cliënten. We denken buiten de lijntjes van het hulpverlenen. Wij zeggen niet gelijk ‘nee’ en kijken naar de mogelijkheden en dat maakt Plushome uniek. We kleuren buiten de lijntjes en vinden het nog mooi ook. 

 

21 november 2019