Skip links

Plushome levert behandelingen, jeugdhulp, activerend werk, en ambulante begeleiding voor mensen
met een (lichte) verstandelijke beperking en/of psychische aandoening.
Mensen die zich aanmelden via de Jeugdwet of WMO verloopt deze aanmelding
via de gemeentelijke verwijzer.
Let op: Iedereen via de WMO of WLZ betaald een eigen bijdrage aan het CAK.
Wil je weten hoe hoog dit bedrag voor jou zal zijn? Kijk dan op de website van het CAK.

Wat kunnen wij voor jou betekenen?

Ben jij wel eens overprikkeld?

Overprikkeling werd ooit alleen in de categorie van autisme en AD(H)D geplaatst. Tegenwoordig ervaren ook mensen zonder autisme of AD(H)D klachten die samenhangen met overprikkeling.

Wat is overprikkeling?

Je raakt overprikkeld als er teveel indrukken bij je binnenkomen. Licht, geluid, beelden, emoties, temperatuur en geuren zijn prikkels die je in het dagelijks leven tegenkomt en die ervoor kunnen zorgen dat je ‘over gaat lopen’. Als een emmertje dat steeds meer volloopt totdat hij uiteindelijk overstroomt, kunnen wij ook overstromen.

Wat maakt nou dat je overstroomt?

  • Sociale stressoren (samenwerken, conflicten)
  • Communicatieve stress (gesprek voeren, iemand begrijpen)
  • Omgeving (wijzigingen in planning, omgevingsveranderingen)
  • Sensorische stress (lawaai, muziek)
  • Overbelasting (te veel werk)
  • Vol hoofd (opeenstapeling van openstaande mappen en onduidelijkheden)
  • Te weinig structuur, overzicht, rust

Wat gebeurt er met je als je overprikkeld raakt?

  • Stressverschijnselen zoals spierspanning
  • Lusteloosheid
  • Een kort lontje, snel geïrriteerd raken
  • Onzekerheid
  • Stemmingswisselingen
  • Grote gevoeligheid voor verslavende middelen

Dit is hoe overprikkeling eruit kan zien:

Wat kun je doen tegen overprikkeling:

  • Uit de situatie gaan en een rustige, veilige plek opzoeken.
  • Je aandacht verleggen naar positieve gedachten of activiteiten.
  • Ontspanningsoefeningen gebruiken zoals focussen op je ademhaling of tot 10 tellen.
  • Grenzen stellen of keuzes maken.
  • Analyseren wat er is gebeurd waardoor je overprikkeld bent geraakt zodat je weer overzicht krijgt.
  • Tijdig hulp vragen aan anderen.
  • Tijd voor jezelf inplannen.

 

 

Deel dit bericht via social media: