Arnhem & Nijmegen T. +31 (0)26 76 76 292 E. info@plushome.nl Rietgrachtstraat 121 6828 KC Arnhem
Utrecht T. +31 (0)30 72 10 872 E. info@utrecht.plushome.nl Europalaan 2 3526 KS Utrecht

Anne; Openheid

Vorige week heb ik een klein uitstapje gemaakt en geschreven over een actueel onderwerp, namelijk; aanpassingsvermogen. Maar eigenlijk was ik natuurlijk bezig met een reeks over wat Plushome betekent voor mij. vandaag pak ik dan de draad ook weer op waar ik gebleven was.

Plushome betekent voor mij openheid, openheid in hun manier van werken, openheid in hun handelen.

Openheid zorgt er bij mij voor dat het vertrouwen in de organisatie in korte tijd erg gegroeid is. Waar ik in het begin best wel enige vorm van wantrouwen had, voel ik dat nu helemaal niet meer. Ik vertrouw er op dat ze me op de hoogte brengen als ze een overleg over mij hebben gehad en dat ze dan aan me terugkoppelen wat daar uitgekomen is. Want eerlijk is eerlijk; dat doen ze elke keer. Ook in belangrijke overleggen met andere organisaties word ik nauw betrokken. Zo was er een overleg met een GGZ-instelling waar ik loop, met het management van Plushome, bij dit overleg mocht ik gewoon aansluiten en meepraten over het onderwerp. Niet over de cliënt praten maar mèt de cliënt.

Maar ook openheid in begeleiding is heel belangrijk. Openheid over hoe de begeleiding loopt, waar je tegenaan loopt bijvoorbeeld. Vanuit beide kanten moet dit bespreekbaar zijn. Openheid biedt de kans om alles bespreekbaar te maken. Praktische regelzaken wat betreft begeleiding maar ook moeilijk te bespreken zaken. Om die te delen is een open houding zeker bevorderlijk.

Helaas zijn niet alle instellingen en mensen die werken in de zorg open naar de cliënt. Soms worden er uit zorg voor de cliënt dingen niet verteld. En natuurlijk kan ik niet oordelen over alle situaties en zullen er vast situaties bij zitten dat het wel de juiste keuze is om dingen niet te vertellen, maar het volgende wil ik mee geven: Ook ik heb heel diep gezeten, ik was er slecht aan toe. Maar ten alle tijden hoe lastig ik het op dat moment soms ook vond, had ik heel veel aan de openheid en eerlijkheid van mijn begeleiding. Je voelt het onbewust toch wel aan als er iets is wat niet gezegd wordt, ook als het slecht met je gaat. Dat maakt je onzeker en dat is niet helpend in zo’n situatie. Natuurlijk kun je nadenken over hoe je iets zegt maar wees wel open en eerlijk. Daar heb je uiteindelijk echt het meeste aan.

Mijn begeleiders zijn heel open waardoor ik de mogelijkheid voel om alles te bespreken wat ik bespreken wil. Door een open houding van het hele team van Plushome voel ik me welkom als ik op het kantoor ben voor een activiteit. En door de openheid van het management ben ik niet bang dat er iets achter mijn rug om gebeurt of overlegd wordt en voel ik mij vrij om vragen te stellen over alle regelzaken. Openheid zorgt voor vertrouwen in Plushome.

Op alle vlakken binnen de organisatie is openheid belangrijk, van de begeleiding aan huis tot aan de hoogste functie binnen de organisatie. Openheid biedt duidelijkheid, vertrouwen, transparantie en bovenal de basis voor een goede samenwerking. En ik denk dat Plushome dat goed begrepen heeft.

 

Anne.

 

23 oktober 2018