Zilveren Kruis zorgkantoor

Ondersteuning vanuit het Zorgkantoor

Als u recht heeft op zorg uit de Wlz, dan kunt u ondersteuning krijgen vanuit het Zorgkantoor. Deze ondersteuning is gericht op het versterken van uw positie, zodat u weloverwogen keuzes kunt maken over uw zorg of de zorg voor uw naaste. Het Zorgkantoor adviseert, denkt met u mee en betrekt waar nodig uw sociale netwerk bij het zoeken naar oplossingen. En biedt u kosteloos informatie, advies en ondersteuning over al uw vragen rondom het regelen van langdurige zorg. Het Zorgkantoor is het eerste aanspreekpunt voor al uw vragen over de langdurige zorg.

U kunt informatie, advies en ondersteuning krijgen

Een medewerker van het Zorgkantoor kan u met het volgende helpen:

  • Informatie en advies geven over uw persoonlijke situatie.
  • Informatie geven over het Wlz-zorgaanbod in uw regio.
  • Informatie geven over alle manieren waarop u de zorg kunt vormgeven (leveringsvormen).
  • Informatie geven over handige (digitale) tools en bronnen met aanvullende informatie.

Het kan zijn dat u behoefte heeft aan zorgbemiddeling. Het Zorgkantoor zorgt ervoor dat u door de juiste collega geholpen wordt. Een medewerker van zorgbemiddeling kan u helpen bij:

  • Advies geven en en ondersteuning bieden bij het maken van een keuze voor een leveringsvorm die het beste bij uw zorgvraag past.
  • Samen kijken naar de mogelijkheden voor uw situatie.
  • Ondersteuning bieden bij het invullen van de zorg (bijvoorbeeld persoonlijk plan of zorgplan) die het beste bij uw situatie past.
  • Bemiddelen tussen u en uw zorgaanbieder. Bijvoorbeeld over het inrichten van zorg thuis.
  • Wegwijs maken en adviseren bij klachten.
  • Bemiddelen bij een bijzondere zorgvraag.

 

U kunt een onafhankelijke cliëntondersteuner inschakelen

Als het nodig is, verwijst het Zorgkantoor u soms door naar een onafhankelijke cliëntondersteuner. Of u komt zelf tot de conclusie dat u een onafhankelijke cliëntondersteuner wil inschakelen. Een onafhankelijke cliëntondersteuner kan u kosteloos voorzien van informatie, ondersteuning en advies over uw langdurige zorg. Een cliëntondersteuner kan u helpen bij:

  • Het geven van informatie, advies, algemene ondersteuning en zorgbemiddeling die bijdraagt aan het realiseren van de zorgvraag.
  • Ondersteuning bieden bij het verhelderen van de zorgvraag.
  • Ondersteuning bieden bij het vinden van de weg in het contact met gemeenten, zorgkantoren, instanties en aanbieders. Met de focus op het vergroten van de eigen regie.
  • Bieden van meer (fysieke) nabijheid waar dit nodig is en het zorgkantoor dit niet kan bieden. Denk hierbij aan verheldering van de zorgvraag en de mogelijkheden die er in het zorglandschap zijn of ondersteuning bij complexere vraagstukken. En ondersteuning bij het opstellen van een persoonlijk plan of evalueren van een zorgplan.

We hebben hiervoor onafhankelijke cliëntondersteuners gecontracteerd.