Oplossingsgericht werken

Oplossingsgericht Werken (OGW) is een krachtgericht benadering in de begeleiding die is ontwikkeld in de jaren ’80 door Steve de Shazer en Insoo Kim Berg aan het Brief Family Therapy Center (BFTC) in Milwaukee (VS). Zij ontdekten dat langdurig praten over problemen vaak weinig verandering opleverde. In plaats daarvan richtten zij zich op wat er al goed ging, en hoe cliënten die situaties konden uitbreiden.

Hun methode, bekend als Solution Focused Brief Therapy (SFBT), groeide uit tot een internationale benadering die inmiddels ook in Nederland breed wordt toegepast.

Kernprincipes oplossingsgericht werken

De methodiek is gebaseerd op een aantal uitgangspunten die de houding en werkwijze van de begeleider bepalen:

  1. Focus op oplossingen, niet op problemen
    De aandacht ligt op de gewenste toekomst en wat werkt, niet op wat misgaat.

  2. De cliënt is de expert van zijn eigen leven
    De begeleider ondersteunt de cliënt in het ontdekken van eigen kennis, kwaliteiten en mogelijkheden.

  3. Kleine stappen leiden tot grote veranderingen
    Verandering begint met kleine, haalbare acties. Succeservaringen versterken motivatie.

  4. Er is altijd iets dat al werkt
    Door te zoeken naar uitzonderingen (momenten waarop het probleem minder aanwezig was), wordt zichtbaar wat werkt.

  5. Verandering is onvermijdelijk
    Mensen en situaties zijn altijd in beweging; OGW maakt gebruik van die natuurlijke veranderkracht.

  6. Taal bepaalt richting
    De manier waarop over situaties wordt gesproken, beïnvloedt hoe iemand ze ervaart. Positieve, toekomstgerichte taal creëert mogelijkheden.

 

Toepassing begeleiding Plushome

De houding van onze begeleiders zijn nieuwsgierig en niet-wetend, ofwel onbevangen. Ze stellen vragen in plaats van adviezen te geven. Ze zijn positief en waarderend en benoemen krachten en successen. Daarbij zijn ze samenwerkend: begeleider en cliënt werken als partners aan oplossingen.

Belangrijke gesprekstechnieken

  • Wondervraag: “Stel dat er vannacht een wonder gebeurt en het probleem is opgelost, waaraan zou je morgen merken dat het beter gaat?”

  • Schaalvragen: “Op een schaal van 0 tot 10, waar sta je nu? Wat helpt je om een stapje hoger te komen?”

  • Uitzonderingsvragen: “Wanneer ging het eerder iets beter? Wat deed je toen anders?”

  • Complimenten: benadrukken van inzet, vooruitgang en kwaliteiten.

  • Volgende kleine stap: “Wat zou een klein teken zijn dat het een beetje beter gaat?”

Lisanne Pos - Meewerkend coördinator Lekstroom & Rivierenland

“Als het even niet lukt, sta ik naast je om je te helpen je eigen kracht weer te vinden”.

Liz Kooning - Meewerkend coördinator Arnhem-Zuid, Overbetuwe & Lingewaard

“Luisteren naar jezelf is net zo belangrijk als luisteren naar een ander.”

Jessina Coenen - Meewerkend coördinator Gelderland-Oost & Nijmegen

"Het belangrijkste in communicatie is horen wat er niet wordt gezegd".

Maureen Benneker - Meewerkend coördinator Utrecht

"Jouw zorg, mijn doel."

Dennis den Olden - Regiocoördinator Arnhem & Utrecht

"Het wordt makkelijker de brug over te gaan wanneer we verlangen naar de overkant."