Arnhem & Nijmegen T. +31 (0)26 76 76 292 E. info@plushome.nl Rietgrachtstraat 121 6828 KC Arnhem
Utrecht T. +31 (0)30 72 10 872 E. info@utrecht.plushome.nl Europalaan 2 3526 KS Utrecht

In gesprek met Cheryl Spiekerman

Wie ben je en hoe ben je bij Plushome terecht gekomen?  
Ik ben Cheryl. Ik ben 28 jaar en ik woon in Utrecht. Ik ben een moeder van twee kinderen. Ik ben bij Plushome terecht gekomen, omdat ik op zoek was naar een baan in de zorg nadat ik mijn opleiding voor persoonlijk begeleider specifieke doelgroepen had afgerond. Ik was op zoek naar een baan waarbij ik niet in de avonduren of in de weekenden hoefde te werken, maar waarbij ik wel diverse doelgroepen ondersteuning kon bieden. Ambulante begeleiding bij Plushome sloot eigenlijk perfect aan.

 

Wat doe je graag in je vrije tijd? 
Ik doe graag leuke dingen met mijn kinderen, afspreken met vriendinnen, lekker uiteten en een drankje doen. Spontane dingen vind ik het leukst om te doen.

 

Waarom wilde je gaan werken als ambulant begeleider?
Ik hou van flexibiliteit. Ik vind het fijn dat ik mijn eigen afspraken kan inplannen en dat je bij veel diverse mensengroepen komt. Niet dat je de hele dag op een kantoor zit en vastzit aan één plek. Diversiteit in mijn dag vind ik prettig werken. Wat dat betreft past ambulante begeleiding goed bij mij.

 

Wat vind jij belangrijk in het contact met je cliënten?
Wederzijds respect vind ik heel belangrijk. Je moet elkaar op een respectvolle manier kunnen behandelen. Daarnaast vind ik het ook belangrijk dat mensen open staan voor verbetering en gemotiveerd zijn om stappen te maken. Het maakt niet uit hoe groot die stappen zijn. Het is namelijk vrijwillige begeleiding en dan is het prettig werken wanneer de cliënten open staan voor de begeleiding die ik bied en hier ook wat mee doet. Daarnaast is een belangrijke pijler dat er genoeg vertrouwen is. Dat cliënten ook durven aan te geven wanneer het minder met hen gaat.

 

Heb je een mooie ervaring die je wil delen? 
Ik heb een nieuwe cliënt waarbij er moeilijkheden zijn in het contact met zijn werkgever. Er zijn een aantal dingen op werk gebeurd, waardoor hij zich niet gehoord/gezien voelt. Op het moment dat ik hem ging begeleiden, gaf hij aan dat hij het heel fijn vond dat hij gesteund werd en gezien werd door mij. Wij hebben toen samen de moeilijkheden op werk meteen opgepakt, waardoor zijn vertrouwen in mij groeide. Hij ziet mij nu als een steunpilaar. Het mooie is dat dit dan ook wordt uitgesproken naar mij. Dat de cliënt erg blij is met de begeleiding die ik bied. Het is misschien een klein iets, maar voor mij betekend zoiets heel veel. Een ander voorbeeld is dat hij ook moeite had om met zijn emoties om te gaan. Ik heb hem toen het advies gegeven om altijd een kladblok mee te nemen. Wanneer hij zijn emoties niet kan uitspreken, omdat dit tot escalatie kan leiden, dan kan hij zijn gedachtes opschrijven. Dit heeft de cliënt meteen opgepakt. Het helpt hem om de spanning te verminderen.

 

Waarom is het zo belangrijk dat organisaties als Plushome bestaan?
Ik denk dat er super veel mensen over de hele wereld zijn, die op een bepaald moment in hun leven hulp nodig hebben, in wat voor vorm dan ook. Als zulke organisaties er niet zijn, zullen er veel meer mensen in depressies raken en misschien wel suïcide plegen. Ze weten dan niet de juiste wegen te bewandelen, om te komen waar ze willen zijn. Wie je ook bent of wat je ook bent, iedereen heeft net dat duwtje in de rug nodig. Daarom is het belangrijk dat zulke organisaties bestaan om dat te kunnen geven.

 

Wil jij ook hulp bij depressie? Neem dan contact met ons op.

 

30 juni 2022