fbpx
Skip links

Plushome levert behandelingen, jeugdhulp, activerend werk, en ambulante begeleiding voor mensen met een (lichte) verstandelijke
beperking of psychische aandoening.
Wat kunnen wij voor jou betekenen?

Volgens Plushome is dit dé manier voor een opgeruimd leven!

Bij Plushome weten wij maar al te goed dat het super fijn is om een schoon en opgeruimd huis te hebben. Toch is dat niet altijd even makkelijk. Vaak weet je niet waar je moet beginnen en hoe je het opgeruimd kunt houden. Hiermee kunnen de begeleiders van Plushome je heel goed helpen! Ook staan we bij Plushome open om te zoeken naar technieken en manieren die bij jou passen en voor jou werken.

Zo heeft een van onze begeleiders laatst een nieuw soort opruim methode samen met een van onze clienten uitgeprobeerd. Wat bleek? Deze techniek paste perfect bij de client en maakte het een stuk makkelijker om op te ruimen!

Omdat wij zoveel aan de methode hebben, willen we hem natuurlijk ook met jullie delen! Misschien ken je hem al wel, namelijk; de ‘Kon Mari’ methode van de opruimgoeroe van dit moment: Marie Kondo. Marie Kondo stelt dat een opgeruimd en minimalistisch huishouden bijdraagt aan een gelukkig en voldaan leven. Hieronder hebben we voor jullie de belangrijkste tips van deze methode op een rijtje gezet. Volg deze tips op en ben in no time verlost van al die overbodige spullen! Laat het opruimen beginnen!

Tip 1. Ruim op per categorie

Belangrijk is dat je per categorie opruimt in plaats van per kamer. Zo begin je bijvoorbeeld met je kleding, vervolgens je papierwerk, dan je electronica en ga zo maar door. Je zult merken dat spullen van één categorie namelijk vaak verdeeld liggen over meerdere kamers. Denk bijvoorbeeld aan al die opladers die door het hele huis liggen. Ik bedoel nou: heb je die samsung oplader van een telefoon uit 2009 echt nog nodig? Of de mobiel zelf?

 

Tip 2. Haal alles uit je kast

Belangrijk is om al je spullen van één categorie bij elkaar te leggen. Op die manier zie je wat je allemaal hebt en is het makkelijker om weg te gooien. Wanneer je bijvoorbeeld je kledingkast gaat opruimen, leg dan alle kleding op je bed. En ja… dus ook die dozen met oude kleding of jassen die je verstopt had op zolder of in de berging.

Tip 3.  Does it spark joy?

Een van de allerbelangrijkste lessen van Marie Kondo is de volgende. Zorg ervoor dat je ieder item één voor één vasthoud en vraag jezelf daarbij af: maakt dit item mij nog blij?
Is het antwoord nee? Doe het dan weg. Je zult verstelt staan hoeveel spullen je eigenlijk blijft bewaren terwijl je er stiekem helemaal niet meer zoveel waarde aan hecht.

Tip 4. Wees streng voor jezelf

Bij het opruimen is het niet de bedoeling dat je je spullen verplaatst, maar dat je de beslissing maakt of je het houdt of dat je het weggooit. Ben je hier bewust van tijdens het opruimen.
We herkennen deze uitspraken allemaal wel tijdens het opruimen: ‘Dit kan ooit nog van pas komen’, of ‘het is zonde om dit weg te gooien’ en ‘maar dit vond ik vroeger zo leuk!’.
Wees kritisch en blijf jezelf afvragen of het je het nog gelukkig maakt en of je het echt nodig hebt. Hallo te klein verwassen shirt van 5 jaar geleden?!

Tip 5. Afscheid nemen

Belangrijk vindt Marie Kondo het om op een speciale manier afscheid te nemen van de spullen die je niet langer gelukkig meer maken. Dit mag je geheel op eigen wijze invullen. Marie doet dit bijvoorbeeld door al haar items een voor een te bedanken voor hun bijdrage. Dit kan een jurkje zijn die je vroeger veel droeg en die je bedankt voor alle leuke zomers waarin je hem gedragen hebt. Door bewust afscheid te nemen van je spullen zul je merken dat je het minder gaat missen en je het voor jezelf goed afsluit. Dit herken je waarschijnlijk ook in relaties: wanneer je een relatie goed afsluit heb je daar meer vrede mee dan dat je het niet goed afsluit.

Tip 6. De opberg techniek

De Marie Kondo manier van opbergen is anders dan dat je gewend bent. Zo vouw je je kleding niet meer op in stapels, maar horizontaal naast elkaar. Ook rol je je kleding op. Zo creëer je meer overzicht en hoef je je spullen niet meer overhoop te halen als je iets zoekt. Daarnaast raadt Marie aan om spullen op formaat en categorie te ordenen in dozen en manden. Voor als je nu denkt: He?, hoe?, wat? Hieronder hebben we de techniek voor je samengevat in een fotootje:

 

Zo… dit waren al onze tips! We hopen dat je veel hebt gehad aan dit artikel en de adviezen van Marie Kondo. Kun je niet wachten om te beginnen?! Weet dat jouw begeleiders altijd klaar staan voor advies en ondersteuning bij het creëren van een opgeruimder leven!

 

Liefs,
Plushome

Deel dit bericht via social media: