Skip links

Plushome levert behandelingen, jeugdhulp en ambulante begeleiding voor mensen
met een (lichte) verstandelijke beperking en/of psychische aandoening.
Mensen die zich aanmelden via de Jeugdwet of WMO verloopt deze aanmelding
via de gemeentelijke verwijzer.
Let op: Iedereen via de WMO of WLZ betaald een eigen bijdrage aan het CAK.
Wil je weten hoe hoog dit bedrag voor jou zal zijn? Kijk dan op de website van het CAK.

Wat kunnen wij voor jou betekenen?

    In gesprek met teamlid Maud van de Worp: muziektherapie op individueel- en groepsniveau

    Wie ben je en hoe ben je bij Plushome terecht gekomen?
    Ik ben Maud, 29 jaar oud.  Ik heb eerder ook 1.5 jaar bij Plushome gewerkt, daarna ben ik naar Nepal verhuisd. Hier heb ik 6 jaar lang muziektherapie gegeven aan kinderen. Daarna ben ik weer in Nederland gaan wonen en kwam ik opnieuw weer terug bij Plushome via een oud collega. Ik werk nu met veel plezier bij Plushome als muziektherapeut.

    Wat doe je graag in je vrije tijd?
    Ik houd van yoga, muziek maken en taart/koekjes bakken.
    Ik vind het ook heel leuk om nieuwe ideeën uit te werken die ik kan gebruiken tijdens de muziektherapie.
    Zo kwam ik ook op het idee om een muzikaal ganzenbord te maken waarbij de kinderen ook muzikale opdrachtjes krijgen.
    De kinderen vinden dit echt super leuk om te doen.

    Voor mij zelf is het een observatiemethode: volgens de ‘’lecs mothode’’ let ik op wat er bij een kind lichamelijk, emotioneel, cognitief en sociaal gebeurd. Hier kan ik veel informatie uit halen, waardoor ik de therapie zo goed mogelijk aan kan laten sluiten bij de behoefte en mogelijkheden van het kind.

    Door dit op een speelse manier aan te bieden is het voor de kinderen makkelijker om over moeilijke dingen te praten en zich emotioneel te kunnen uiten.

    Hoe ziet een werkdag als muziektherapeut eruit?
    Als ik ‘s ochtends begin bereid ik mijn sessies voor en zet ik de muziekinstrumenten klaar. Verder print ik vaak wat opdrachtjes, bladmuziek of liedjes uit. Daarna ben ik klaar om de kinderen/ jongeren te ontvangen.

    In de middag heb ik mijn afspraken. Ik geef zowel 1 op 1 muziektherapie als in een groep.
    Tijdens de individuele muziektherapie pas ik van alles toe om een kind te helpen: we schrijven bijvoorbeeld samen liedjes over een gebeurtenis of kwaliteiten van het kind. Doel is dat het zelfbeeld van het kind versterkt wordt.

    Ik zet ook vaak een aantal muziekinstrumenten op een rij en dan bespelen we 1 voor 1 de verschillende instrumenten. Het kind of ik neemt dan het initiatief en de ander volgt, daarna wisselen we van rol. Ik let dan op het volgende, kan een kind: keuzes maken, loskomen, initiatief tonen, daagt het uit en geeft het zijn grenzen aan?

    Tijdens een groepssessie is de groepsdynamiek heel waardevol, als kind leer je bijvoorbeeld: wie je bent, wat je wel/niet fijn vindt, welke rol je inneemt/in wil nemen in de groep en hoe je dit kan toepassen in het dagelijks leven.

    Verder houd ik mij ook bezig met het schrijven van behandelplannen zodat ik goed kan aansluiten op wat een kind nodig heeft. Ook onderhoud ik contact met de ouders van de kinderen/jongeren over de voortgang van de muziektherapie.

    Welke meerwaarde heb jij als muziektherapeut voor jouw cliënten?
    Uit eigen ervaring weet ik hoe muziek kan helpen/ bijdragen om je verder te ontwikkelen en het is voor mij ook altijd een uitlaatklep geweest.

    Ik vind muziektherapie zo waardevol omdat veel van onze problemen en gedrag in ons onderbewuste gebeurd. Daardoor is het moeilijk om erover te praten voor veel mensen.
    Muziek spreekt velen aan, wanneer je je slecht of juist vrolijk voelt, zet je vaak muziek op. Muziek heeft invloed op verschillende hersendelen, het zelfde deel als waar je emoties, plannen , ordenen ed. zitten.
    Dit maakt dat je hier via muziektherapie invloed op kunt hebben.

    Door muzikale opdrachten uit te voeren gaat het kind/jongere ervaren hoe het reageert op eigen handelen en emoties. Op deze manier kan het kind/jongere eigen gedrag en reactie op een spelende wijze en ontdekkend gaan aanpassen.

    Tijdens deze muzikale opdrachten ben je bezig om succeservaringen op te doen waardoor kinderen weer in hun kracht staan en (weer) in eigen kwaliteiten gaan geloven.

    Heb je een mooie ervaring die je wil delen?
    Ik had een heel onzekere jongen bij mij in therapie. Hij praatte heel zachtjes en durfde geen vragen te stellen. Het bleek een jongen die zich erg veel zorgen maakte om de mensen om hem heen. Hij was erg zorgzaam, een mooie eigenschap. Maar als er iets gebeurde dan betrok hij dit op zichzelf en sloeg dan dicht. Door deze jongen gaandeweg steeds meer de leiding te laten pakken, stemoefeningen te doen en zijn kwaliteiten te benadrukken, heeft hij veel meer zelfvertrouwen gekregen.

    Hij is veranderd van een stille, naar een vrolijke jongen. Ook blijkt hij heel creatief te zijn en durft zichzelf nu te laten zien en horen.
    Ik heb ook nog een sessie met deze jongen en zijn ouders gedaan, hij kon toen zelf aangeven hoe ouders hem konden helpen.
    Na een halfjaar wekelijkse therapie, is hij enorm gegroeid en hebben we de therapie af kunnen sluiten.

    Wat vind je belangrijk dat anderen over muziektherapie weten?
    Dat mensen van het bestaan van muziektherapie afweten, dat we geen wachtlijst hebben en dat we naar een zo persoonlijk mogelijk aanbod kijken.

    Ook belangrijk om te weten is dat je geen muzikale kennis of talent hoeft te hebben om deze therapie te volgen.

     

    Deel dit bericht via social media: