Skip links

Plushome levert behandelingen, jeugdhulp, activerend werk, en ambulante begeleiding voor mensen
met een (lichte) verstandelijke beperking en/of psychische aandoening.
Mensen die zich aanmelden via de Jeugdwet of WMO verloopt deze aanmelding
via de gemeentelijke verwijzer.
Let op: Iedereen via de WMO of WLZ betaald een eigen bijdrage aan het CAK.
Wil je weten hoe hoog dit bedrag voor jou zal zijn? Kijk dan op de website van het CAK.

Wat kunnen wij voor jou betekenen?

In gesprek met Teamlid Marije: “Ik kreeg te maken met agressie”

Bij Plushome gaan we graag in gesprek met onze teamleden over de ervaringen die ze hebben in hun werk en met de mensen die ze begeleiden. Deze verhalen delen we natuurlijk ook graag met jullie! Dit keer gingen we in gesprek met Marije, teamlid bij Plushome. Zij vertelt jullie over haar werk, haar ervaringen en de meerwaarde die de begeleiding van Plushome volgens haar heeft.

Wie ben je en hoe ben je bij Plushome terecht gekomen?

Ik ben Marije, 28 jaar oud en werk momenteel 3 jaar voor Plushome. Toen ik klaar was met mijn opleiding heb ik vakantie genomen, maar al snel ging dit vervelen. Ik heb toen gesolliciteerd bij Plushome omdat Ambulante begeleiding mij heel erg aansprak.

Hoe ziet een werkdag bij Plushome er voor je uit?

Ik sta ’s ochtends op, bekijk dan mijn e-mail en telefoon en lees wat ik allemaal binnen heb gekregen. Meestal plan ik mijn eerste afspraak rond 10 uur. Vervolgens fiets ik naar kantoor, klets ik wat met collega’s en pak dan de auto naar mijn eerste afspraak. Meestal heb ik ongeveer 3 afspraken op een dag.
Van te voren weet je eigenlijk nooit helemaal hoe je dag eruit ziet. Vaak verschuiven afspraken zich gaandeweg de dag. Dit komt omdat je met mensen werkt. En dat maakt het werk uitdagend.

Welke meerwaarde heb jij voor jouw cliënten?

Ik vind het heel erg belangrijk dat er een klik is met een cliënt en dat hij of zij weet dat ik er voor hem of haar ben. Ik vind het belangrijk om hem of haar het gevoel te geven dat ik er alles aan doe om diegene goed te kunnen ondersteunen. Dat hij of zij het niet alleen hoeft te doen.
Ik zie mezelf als een kameleon die wil aansluiten bij de cliënt. Hierdoor kan ik met veel cliënten levelen. Ik begeleid cliënten waarmee ik diepere gesprekken voer en waarbij mijn levenservaringen een ander kunnen helpen en voor verbinding zorgen. Met andere cliënten ben ik weer praktischer bezig zoals samen koken en boodschappen doen. Ook help ik mijn cliënten door samen te bellen naar andere instanties.

Heb je een mooie ervaring die je wil delen?

Een van mijn cliënten blijft mij keer op keer verbazen. Ik heb al veel met haar mee gemaakt. Op een avond was ik daar eten en vervolgens moest ze met spoed naar het ziekenhuis. Ik ben op dat moment mee gegaan. Dit was een periode die erg zwaar is geweest voor haar. Als ik achteraf terug kijk op deze periode en de hele waardering die ik terug kreeg voor het bieden van steun vind ik dat ontzettend mooi. Daar doe je het voor als hulpverlener: er voor de ander kunnen zijn en hiervoor waardering kunnen krijgen. Dit was voor mij een hele mooie ervaring waardoor er nog meer verbinding ontstond.

Heb je weleens voor een uitdaging gestaan?

Ik heb weleens met agressie te maken gehad bij een cliënt thuis. Er ontstond tijdens deze situatie een ruzie waarbij fysiek geweld was. De cliënt stond op dat moment in de deuropening waardoor ik niet weg kon. Ik ben toen zo kalm mogelijk gebleven tot de opening naar de deur vrij was. Hierbij ben ik geduwd door de cliënt op het moment dat ik wilde weglopen. Toen ik het pand uit was heb ik een collega opgebeld en de situatie uitgelegd. Mijn collega heeft toen het kantoor ingelicht. Toen ik op kantoor kwam stond mijn leidinggevende en coördinator klaar om mij op te vangen. Samen gingen we het gesprek aan over hoe het mij ging. Daarna hebben we het protocol afgewerkt. Als ik terug kijk op deze situatie vind ik het heel erg fijn dat er gelijk tijd voor mij werd vrij gemaakt om deze situatie op de juiste manier te verwerken. Hier werd heel goed mee om gegaan.

Wat vind je belangrijk dat anderen over Plushome weten?

Bij Plushome krijg ik het gevoel dat ik volledig mezelf kan zijn en dat ik de goede dingen doe als teamlid. Ik vind het belangrijk dat mensen weten dat Plushome met professionele teamleden werkt en dat er vooral gekeken wordt naar wat de cliënt daadwerkelijk nodig heeft en daar ook goed op wordt aangesloten. Juist omdat er ook veel diversiteit binnen het team is kan er maatwerk geleverd worden.

Waarom is het zo belangrijk dat organisaties als Plushome bestaan?

Plushome is een kleine organisatie en dat maakt het persoonlijk. Ik vind het belangrijk dat mensen het idee hebben dat er echt voor ze gewerkt wordt, dat ze gezien worden, dat ze als persoon mogen zijn wie ze zijn en dat ze geen nummertje zijn binnen een organisatie. Dat is wat Plushome kan bieden.

Ben jij benieuwd wat Plushome jou zou kunnen bieden? En zou jij, zoals Marije vertelt, graag een begeleider willen hebben die goed bij jou aansluit? Klik dan hier en lees wat we te bieden hebben of meld je aan voor een gesprek!

Deel dit bericht via social media: